مشاوره بازاریابی چیست؟

در سا‌ل های اخیر، بازار ایران رقابتی تر شده است و استفاده از روش های سنتی و پیروی از تجربیات گذشته برای موفقیت یک کسب و کار کافی نیست. از همین رو مدیران شرکت ها برای بهبود وضعیت خود در این بازار رقابتی به خدمات مشاوره بازاریابی نیاز دارند. اما مشاوره بازاریابی چیست؟ و چگونه می تواند باعث بهبود وضعیت کسب و کارها شود؟

مشاوره بازاریابی چیست؟

دنیای مدرن پر از تغییرات و چالش ها است و شرکت ها برای بقا و موفقیت باید بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در این زمینه به کسب و کارها کمک کند، شناخت دقیق بازار با کمک مشاور بازاریابی خواهد بود.

در پاسخ به سوال مشاوره بازاریابی چیست؟ نیز باید بگوییم فرآیندی است که طی آن یک مشاور پس از بررسی شرایط شرکت و رقبای آن، استراتژی بازاریابی مناسبی را طراحی خواهد کرد.

Marketing consultants generally help businesses build awareness, leads, followers, subscribers, and sales.

مشاوران بازاریابی به طور کلی به کسب و کارها در ایجاد آگاهی، سرنخ ها، دنبال کنندگان، مشترکین و فروش کمک می کنند.

منبع : foundr.com

مشاور بازاریابی کیست؟

مشاور بازاریابی متخصصی در نظر گرفته می شود که در زمینه بازاریابی تجربه و آگاهی بالایی دارد. او به شرکت ها در موارد مختلفی مانند تحقیقات بازار، طراحی استراتژی، اجرای کمپین های بازاریابی و ارزیابی نتایج آن مشاوره می دهد. وی از شرایط بازار، رقبا و نیازهای مصرف کنندگان آگاه است و با استفاده از دانش و تجربه خود به شرکت ها برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی کمک می کند.

بسیاری از این متخصصان پس از کسب تجربه و دانش کافی، شرکت های مشاوره بازاریابی خود را تاسیس می کنند. آن ها بر خلاف آژانس های تبلیغاتی تنها به اجرای استراتژی های بازاریابی نمی‌ پردازند. بلکه در تمام مراحل بازاریابی، از تحقیقات بازار تا اجرای کمپین های بازاریابی به شرکت ها کمک خواهند کرد.

خصوصیات یک مشاور بازاریابی خوب

مشاوران بازاریابی می توانند در راستای دستیابی کسب و کارها به اهدافشان مفید باشند. با این حال، همکاری با افراد نابلد برای شرکت ها خطرناک خواهد بود. اما ویژگی های مشاوره بازاریابی چیست؟

دانش و تجربه بالا

این فرد باید در زمینه های مختلف بازاریابی، دانش و تجربه بالایی داشته باشد.

ارتباطات قوی

مشاور بازاریابی باید به طور موثر با مشتریان، همکاران و سایر افراد ارتباط برقرار کند. این مهارت ها شامل توانایی گوش دادن، انتقال اطلاعات به طور واضح و مختصر است.

قدرت تحلیل بالا

آن‌ها می توانند داده ها و اطلاعات را به طور دقیق تحلیل و آنالیز کنند. از همین رو آن ها توانایی شناسایی مشکلات و ارائه راه حل های مناسبی دارند.

نظم کاری

در ایجاد نظم کاری، نقش مشاوره بازاریابی چیست؟ مشاور بازاریابی منظم و متعد پروژه های بازاریابی را به خوبی مدیریت می کند. او با ارائه منظم گزارش مشتریان خود را در جریان پیشرفت پروژه های بازاریابی قرار می دهد.

سابقه تدریس

سابقه تدریس بازاریابی، نشان دهنده توانایی مشاور بازاریابی در انتقال دانش و مهارت های خود به دیگران است.

توانایی یادگیری و رشد

روندهای بازاریابی به طور مداوم در حال تغییر خواهد بود. از همین رو یک مشاور بازاریابی خوب باید بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

خلاقیت

بازاریابی بدون خلاقیت مانند ماشین بدون سوخت است. خلاقیت به شما در راستای جلب توجه مخاطبان و انتقال پیام به آن ها کمک می کند.

کار تیمی

مشاوره بازاریابی یک فرآیند مشارکتی محسوب می شود که نیاز به همکاری بین مشاور و سایر اعضای تیم دارد. بنابراین آن ها باید بتوانند به خوبی با سایر اعضای گروه ارتباط برقرار کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

شناخت بازار

شناخت بازار به معنای درک نیازها و خواسته های بازار هدف است. مشاور می تواند این شناخت را از طریق تجربه قبلی، تحقیقات بازار و تحلیل داده ها به دست آورد.

مزایای مشاوره بازاریابی

پس از پاسخ به سوال مشاوره بازاریابی چیست؟ می خواهیم در مورد مزایای این کار صحبت کنیم:

علم مشاور

کسب و کارها همیشه به دنبال بهره مندی از دانش و تجربه متخصصان برای بهبود و حفظ جایگاه خود خود در بازار هستند. به همین دلیل خدمات مشاوره بازاریابی با ارائه دید تخصصی و جلوگیری از اشتباهات می تواند به شرکت ها در این زمینه کمک کند.

مشاور بی طرف

مشاور بازاریابی فردی بی طرف و مستقل است و این یعنی که او هیچ گونه وابستگی به کسب و کار شما ندارد. همین امر به او اجازه می دهد تا با دیدی جامع و بهتر به مسایل و مشکلات شرکت نگاه کند و نظرات و راه حل های جدیدی ارائه دهد.

استخدام موقت

شرایط استخدام موقت مشاوره بازاریابی چیست؟ این مشاوران می توانند برای مدت زمان مشخص یا بر اساس پروژه استخدام شوند. بنابراین کسب و کارها از دانش و تجربه مشاوران برای بهبود عملکرد خود بهره می برند، بدون اینکه تعهد طولانی مدت یا هزینه های سنگینی متحمل شوند.

کاهش هزینه

مشاوران فقط برای خدماتی که به شما ارائه می دهند دستمزد دریافت می کنند. این موضوع در مقایسه با استخدام یک کارمند دائم می تواند باعث کاهش هزینه ها شود. علاوه بر این مشاوران به شما در زمینه هایی مانند تامین بودجه، برنامه ریزی مالی و مدیریت منابع انسانی کمک خواهند کرد.

صرفه جویی در زمان

مشاوران این امکان را دارند تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت ها را‌ه حل های عملی و کارآمدی برای بهبود وضعیت آن ها ارائه دهند.

افزایش اعتماد به نفس

مشاوره بازاریابی می تواند علاوه بر پشتیبانی و راهنمایی، اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. آن ها با درک نیازها و اهداف شرکت به شما در راستای غلبه بر چالش های پیش رو کمک می کنند.

شرکت ها چه زمانی به مشاوره بازاریابی نیاز دارند؟

مناسب ترین زمان برای دریافت مشاوره بازاریابی چیست؟ کسب و کارها در برخی شرایط باید به یک مشاور بازاریابی خوب مراجعه کنند:

مشکل در بازاریابی

یکی از مشکلات رایج در بازاریابی عدم دستیابی به اهداف است. یک متخصص به شما در کشف این مشکلات کمک کند و راه حل های موثری به شما ارائه دهد.

گسترش خدمات در بازارهای جدید

گسترش محصولات یا خدمات در بازارهای جدید یک فرصت عالی برای کسب و کارها خواهد بود تا بازار خود را گسترش دهند و درآمد خود را بالا ببرند. اما این کار می تواند چالش برانگیز نیز باشد، زیرا بازارهای جدید دارای فرهنگ، قوانین و مقررات خاص خود هستند. از همین رو در چنین مواقعی بهتر است از خدمات مشاوره بازاریابی کمک بگیرید.

آموزش مفاهیم دیجیتال مارکتینگ به کارمندان

اگر به آموزش دیجیتال مارکتینگ برای خود یا کارمندان خود نیاز دارید، استفاده از مشاوره بازاریابی بسیار مفید خواهد بود. زیرا این افراد دوره های آموزشی موثر و کارآمدی را برای شرکت شما برگزار می کنند.

بهبود ارتباط با مشتریان

روش بهبود ارتباط با مشتریان با کمک مشاوره بازاریابی چیست؟ کسب و کارها همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود روابط خود با مشتریان هستند. انجام این کار با کمک یک مشاور بازاریابی می تواند به افزایش فروش و کاهش هزینه های جذب مشتری کمک کند.

عدم زمان و تمرکز کافی برای برنامه ریزی

صاحبان کسب و کار اغلب در میان وظایف روزمره خود، فرصت کافی برای برنامه ریزی بازاریابی و تمرکز بر چالش ها ندارند. این امر منجر به عدم موفقیت در اجرای برنامه ها و از دست رفتن فرصت های تجاری خواهد شد.

بهبود سئو سایت

سئو یک فرآیند پیچیده است و به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. از همین رو کسب و کارها می توانند برای بهبود سئوی سایت خود از مشاوران بازاریابی کمک بگیرند.

شرکت های نوپا

شرکت های نوپا و استارت آپ ها معمولا بودجه محدود و زمان کمی برای طراحی و اجرای یک سیستم بازاریابی موثر دارند. در چنین شرایطی یک مشاوره بازاریابی خوب به آن ها کمک می کند.

دلیل تردید شرکت ها در استخدام مشاور بازاریابی

دلایل تردید کسب و کارها برای استخدام مشاوره بازاریابی چیست؟ به طور کلی دو دلیل عمده برای تردید مدیران شرکت ها در استخدام مشاوران بازاریابی وجود دارد:

هزینه

استخدام مشاور بازاریابی هزینه بر است، اما باید بدانید که این هزینه در مقابل خساراتی که شاید در نبود مشاور بازاریابی به سازمان تحمیل ‌شود، بسیار ناچیز خواهد بود.

مشاوران نابلد

در سا‌ل های اخیر شاهد افزایش ورود افراد بی تجربه و فاقد تخصص به حوزه مشاوره بازاریابی بوده ایم. این افراد، با ارائه نظریات غیرکاربردی و غیرعلمی، باعث ایجاد بی اعتمادی در میان مدیران سازمان‌ها شده ‌اند. مدیران سازمان ها برای جلوگیری از این مشکل باید در انتخاب مشاور بازاریابی دقت بیشتری داشته باشند.

هزینه جلسات مشاوره بازاریابی

میزان هزینه مشاوره بازاریابی چیست؟ مشاوره بازاریابی معمولا به یکی از سه طریق زیر انجام می شود که هزینه هر کدام متفاوت است:

ساعتی

در این نوع مشاوره شما با پرداخت هزینه ای مشخص به ازای هر ساعت از دانش و تجربه یک مشاور بازاریابی مجرب بهره مند می شوید. با این حال مشاور در جریان جزییات کار و مشکل شما قرار ندارد و شاید نتواند بهترین راه حل را برای شما ارائه دهد.

برنامه محور

در این مدل مشاور بازاریابی با تدوین یک برنامه، شما را تا رسیدن به اهداف سازمان همراهی می کند. بنابراین در مشاوره بازاریابی برنامه محور، او زمان و خدمات بیشتری به شما ارائه می دهد و هزینه آن نیز نسبت به نوع ساعتی بیشتر خواهد بود.

پروژه ای

مدل پروژه ای محاسبه هزینه مشاوره بازاریابی چیست؟ در مدل پروژه ای مشاور در جریان همه‌ جزییات و مشکلات کسب‌ و کار شما قرار می‌گیرد و بر اجرای برنامه جامع بازاریابی همراهی لازم را دارد. این روش طولانی ترین زمان مشاوره بازاریابی و گران ترین نوع ارائه آن است. به طور کلی مشاوره بازاریابی پروژه ‌محور برای کسب و کارهای بزرگ و متوسط که نیاز به مشاوره جامع و مداوم دارند، مناسب خواهد بود.

جمع ‌بندی

در پاسخ به سوال مشاوره بازاریابی چیست؟ باید گفت که مشاوره بازاریابی یک شاخه از خدمات مشاوره کسب و کار است که توسط مشاوران مارکتینگ ارائه می شود. هدف از مشاوره بازاریابی، کمک به سازمان ها برای بهبود عملکرد بازاریابی و دستیابی به اهداف تجاری خود محسوب خواهد شد. هزینه این کار به عوامل مختلفی مانند اندازه و پیچیدگی پروژه و نحوه ارائه خدمات توسط مشاور بستگی دارد.

پیمایش به بالا