اینترنت اشیا و کاربرد آن در سلامت

امروزه با امکان فراهم شدن اتصال دستگاه های مختلف به اینترنت، مفهومی به نام اینترنت اشیا به وجود آمده است که در بسیاری از جنبه های زندگی بشری خود را نشان می دهد.

فایده اینترنت اشیا، بالا بردن کیفیت زندگی بشریت است. با استفاده از اینترنت اشیا می توانید از راه دور، گجت های خود را کنترل کنید.

همچنین میتوانید از خدمات مشاوره هوشمند سازی ابر زندگی برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدام به هوشمند سازی کسب و کار خود استفاده کنید.

اینترنت اشیا و کاربرد آن در سلامت

در سال های اخیر استفاده از اینترنت اشیا در حوزه سلامتبرای تشخیص و درمان بیماری ها بسیار فراگیر شده است. برخی از این نوع دستگاه ها به راحتی در دسترس علاقه مندان به استفاده می باشند، مانند دست بند ها و ساعت های هوشمند که با استفاده از تکنولوژی های خود، برخی از متغییر های سلامتی کاربر را کنترل می کنند. برخی هم بسیار پیچیده تر می باشند و در بیمارستان ها یا آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید : استفاده از فناوری های نوین در آموزش

دارا بودن قابلیت اینترنت اشیا برای وسایلی که در حوزه سلامت مورد استفاده هستند، بدین معنا نیست که آن ها می توانند با اتصال به اینترنت به طور مثال به گوگل متصل شده یا پیام های پیام رسان های مختلف را به شما برسانند. بلکه اینترنت اشیا در حوزه سلامت سعی دارد وسایلی که برای بهبود یا چکاپ بیمار ها مورد استفاده قرار میگیرد را به یک سرور مرکزی وصل کند تا اطلاعات بیمار در آن ذخیره و مورد ارزیابی قرار گیرید.

اینترنت اشیا در حوزه سلامت در بیمارستان ها:

مانیتورینگ در راه دور:

این دستگاه در بخش های مراقبت ویژه از بیماران بیشتر کاربرد دارد و بدین صورت عمل می کند که، علائم حیاتی بیمار را ثبت می کنند و در مواقع اورژانسی برای پرستاران ارسال می کنند.

برای مطالعه بیشتر درمورد اینترنت اشیا و هوشمندسازی آن میتوانید به مقاله از IoT به AIoT مراجعه کنید.

کنترل قند خون بیماران:

با استفاده از اینترنت اشیا حتی می توان قند خون افرادی که نیاز به انسولین دارند را چک کرد. CGM وسیله ای است برای کنترل قند خون افرادی که بیماری دیابت دارند. این دستگاه اطلاعات دریافتی خود را برای برنامه های مرتبط خود در تلفن همراه کاربر ارسال می کند.

تخت های هوشمند:

از دیگر استفاده های اینترنت اشیا در حوزه سلامت، تخت های بیمارستانی هستند که با قرار گرفتن بیمار بر روی آن ها می توانند بسیاری از شاخصه بیماران را کنترل کنند. فایده این سیستم این است که هرگاه بیماری سلامتی خود را بدست آوردن، به سرعت ترخیص شود تا دیگر بیماران از خدمات بیمارستان بهره مند شوند.

دستبند ها و ساعت های هوشمند:

این فناوری چندین سال است که شرکت های تولید کننده تلفن همراه و لوازم جانبی آن، مورد توجه واقع شده است. با استفاده از این دستگاه های هوشمند می توان به راحتی شرایط عمومی سلامتی خود را کنترل کرد و از طرفی در هنگام ورزش و فعالیت می توان شرایط عمومی بدن را سنجید. این نوع گجت ها به علت کنترل سلامتی و مراقبت از فرد بسیار پر طرفدار می باشند.

برد یابی بیماری های خاص:

فناوری اینترنت اشیا در حوزه سلامت تا جایی پیش رفته است که برای یک سری بیماری های خاص مثل سرطان که نیاز به چکاپ مستمر دارند، دستگاه هایی که علائم کلی بیمار را برای پزشکان ارسال می کنند.

ردیاب خواب و ردیاب فعالیت کودک:

با این فناوری می توانیم به راحتی در زمان خواب کودک او را کنترل کنیم و هرگاه که بیدار شد دستگاه مربوطه به ما اخطار می دهد تا دیگر با مشکلات بعدی روبرو نشویم. یا اگر زمانی از کودک خود دور هستیم می توانیم با کمک اینترنت اشیا، از دور مراقب او باشیم.

کنترل کننده خواب بزرگسالان:

این نوع فناوری برای افرادی که ممکن است مشکلاتی هنگام خواب برایشان پیش بیاید، مفید خواهند بود.

کاربرد های دیگر اینترنت اشیا در حوزه سلامت:

  • در حال حاضر و شرایط موجودی که کرونا برای ما رقم زده است، برخی بیماران قادر به رفتن به بیمارستان ها و چکاپ حضوری نمی باشند پس اینجا هم اینترنت اشیا به کمک ما می آید و از طریق سنجش شرایط عمومی حال بیماران را به پزشکان انتقال می دهد.
  • برای سنجش سلامتی افرادی که به تنهایی زندگی میکنند.
  • اینترنت اشیا در حوزه سلامتافرادی که در تولید و زنجیره تامین هم فعالیت دارند، کمک حال شده است. مثلا افرادی که در معدن ها کار میکنند ممکن است با داشتن یک دستبند بتوانند از بسیاری از خطرات دور بمانند یا موقعیت مکانی آن ها و فعالیت های آن ها شناسایی شود.
  • داروخانه ها نیز می توانند با استفاده از این ابزار خطا خود را تا حد امکان کاهش دهند.
  • سیستم هایی برای یادآوری زمان خوردن دارو به بیماران در جهت حفظ سلامتی آن ها کمک کند.
  • استفاده از اینترنت اشیا جهت آنالیز داده ها و استفاده از آن برای اهداف تحقیقاتی.

چالش های پیش روی این فناوری نوین

همانطور که پیش از این درمورد کاربرد های اینترنت اشیا در حوزه سلامتصحبت کردیم، باید به چالش های پیش روی این فناوری نیز پردازیم.

ترس از کنترل شدن توسط گجت های هوشمند، ترسی است که اکثریت کاربران از این فناوری دارند. آنها نگران هستند که اطلاعات شخصی شان به دست افرادی بیافتد که مورد اعتماد نباشند و از این اطلاعات سو استفاده شود.

یکی از چالش های اینترنت اشیا این است که همه ی دستگاه ها را بهم متصل کند و همگام سازی انجام شود. دانشمندان در این راه قدم برداشته اند اما هنوز چالش هایی پیش روی این فناوری قرار دارد زیرا برخی دستگاه ها قادر همگام سازی با سایر برند های دیگر را ندارند.

برخی پزشکان معتقد هستند که نمی شود این سیستم را بطور همگی گیر اجرا کرد، زیرا هزینه تهیه بسیار بالایی دارند و خیلی از بیماران در مقابل استفاده از آن ها مقاومت نشان می دهند.

از دیدگاه مردم اگر کسی دارای دو بیماری مختلف باشد و نیاز به دو دستگاه متفاوت داشته باشید کمی پیچیده است و ترجیح می دهند برای یک دستگاه هزینه کننده که در بر گیرنده ی تمام نیاز هایشان باشد.

جمع بندی

اینترنت اشیا در حوزه سلامت روز به روز در حال پیشرفت می باشد و بسیاری از شرکت های حوزه تکنولوژی هم علاقه مند به استفاده از فناوری هوشمند سازی برای سنجش سلامتی کاربران خود هستند. این نه تنها مورد توجه شرکت های سازنده آن می باشد بلکه پزشکان و کادر درمانی هم از آن می توانند تاثیر بسیاری بگیرید.

در شرایطی مثل الان که بهتر است فاصله اجتماعی رعایت شود، اینترنت اشیا در حوزه سلامتبیماران زمینه ای می تواند بسیار کار آمد باشد.

پیمایش به بالا