دوره تخصصی چگونه یک مشاور حرفه ای کسب و کار شویم؟

سایر اخبار

دبیر علمی استارت‌آپ «سایکاپ»: در صدد توسعه علوم رفتاری فن‌آورانه در ایران هستیم

مهدی جعفری، دبیر علمی استارت اپ «سایکاپ» گفت: در صدد آن هستیم علوم رفتاری فن‌آورانه را در کشورمان توسعه دهیم. اکنون مجموعه های مختلفی در این حوزه کار می کنند و هرچند این اقدامات حائز اهمیت است، اما رویداد سایکاپ می تواند فرصتی باشد تا همه آن‌ها را در این رویداد درکنار هم داشته باشیم.

مهدی جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر علمی استارت‌آپ «سایکاپ» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت آی‌دی‌هلث در مورد این استارت آپ گفت: سایکاپ را از تلفیق دو واژه  Psychology (روان شناسی) و استارت‌آپ  انتخاب کرده ایم، از طرفی خود واژه Psych Up به معنی Psychological readiness  است که آمادگی روانی و هیجانی برای انجام یک کار را نشان می‌دهد. در حقیقت می خواهیم در این رویداد نشان بدهیم که چطور می توانیم مباحث مرتبط با علوم رفتاری که منظور ما (روانشناسی، علوم اعصاب، روانپزشکی، سلامت روانی و رشته های وابسته) است را در قالب یک رویداد الکترونیک و استارت آپی دربیاوریم.

وی افزود: ارتباط با متخصصان حوزه IT و حیطه های های فن آورانه و متخصصین علوم رفتاری برای ما در اولویت است. به تعبیری ما می خواهیم علوم رفتاری فن‌آورانه را در کشورمان بنیان بگذاریم و توسعه دهیم. اکنون مجموعه های مختلفی در این حوزه کار می کنند و هرچند این اقدامات حائز اهمیت است، اما رویداد سایکاپ می تواند فرصتی باشد تا همه آنها را در این رویداد درکنار هم داشته باشیم، تبادل و تضارب آرا را شاهد باشیم و در نهایت بتوانیم بهترین طرح ها و ایده ها را شناسایی کرده و کمک کنیم که با حمایت از استقرار و تثبیت آنها، برای ارتقای سلامت روان کشورمان بالنده و مفید باشند.

جعفری با بیان اینکه دسترسی به خدمات سلامت روان در کشور ما کمی دشوار است، ادامه داد: ما در همه جای کشور متخصصان سلامت روان نداریم. عدالت بهداشتی و سلامت حکم می کند که ما شرایطی را فراهم کنیم که افراد بتوانند با کمترین هزینه ها به بهترین خدمات در حوزه سلامت روانی دسترسی داشته باشند. این جشنواره و محصولاتی که در آن ارائه می شود می تواند به ارتقای آگاهی های عمومی و آموزش در حوزه های مختلف کمک کند. در نهایت می تواند سبب ارتقای سلامت روانی و پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی و موارد مرتبط با آن شود. این اطلاعات، آموزش ها و خدمات می توانند در بستر فضای دیجیتال ارائه شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: به نظر من با طراحی وبسایت های خوب، تولید اپ ها، بازی ها و نرم افزارهای رایانه ای در حوزه سلامت روان، می توانیم از اطلاعات غیر علمی و غیرمستند که بدون پشتوانه در فضای مجازی منتشر می شود جلوگیری کنیم. ما می توانیم به این کمک کنیم که متخصصین واقعی و تایید شده بتوانند به دنیای مجازی دسترسی ساده داشته باشند و دنیای مجازی راهی برای دریافت اطلاعات متخصصین توانمند و متعهد در کشور خودمان پیدا کند. قطعا تربیت متخصص رسانه محور و رسانه تخصصی به طرز چشمگیری باعث افزایش بهره‌وری و کاستن هزینه های سلامت روان در کشور ما خواهد شد. این رویداد، چنین هدف‌های کلانی را پایه‌ریزی خواهد کرد.

این پزشک و متخصص روانشناسی سلامت، با اشاره به اهمیت انتقال اطلاعات میان متخصصین فضای مجازی و علوم رفتاری و ارتباط میان رشته ای آن‌ها، خاطرنشان کرد: ممکن است فضای مجازی و فضای دیجیتال در حال حاضر در کشور ما چندان با حیطه‌های مرتبط با علوم رفتاری قرابت و تعامل کاری نداشته باشند و از دیگر سو متخصصین حوزه فضای مجازی نیز به علوم رفتاری اشراف تخصصی نداشته باشند؛ لکن باید انواع خدمات متخصصین به آن‌ها منتقل شود. از آن طرف هم همکاران متخصص در حوزه های علوم رفتاری ممکن است قابلیت ها و ظرفیت های دنیای مجازی را آن‌گونه که شایسته است نشناسند. بنابراین ممکن است نیاز پیدا شود که حداقل اطلاعات فنی را داشته باشند تا بدانند چه خدماتی و چگونه قابلیت ارائه بر بستر فضای مجازی دارند.

وی در مورد برنامه های آینده استارت‌آپ سایکاپ یادآور شد: ما تصمیم داریم پیش‌رویدادهایی را داشته باشیم که در این پیش‌رویدادها -که ممکن است درسایر برنامه های همراستای پیش رو ادغام شود- برنامه و کارگاه جنبی یا کارگاه مستقل برای دوستانی که علاقمند هستند در این رویداد حضور داشته باشند، برگزار کنیم.

جعفری اضافه کرد: در صورتی که با شورای سیاستگذاری و مجموعه همکاران‌مان به جمع بندی نهایی برسیم، تصمیم داریم کار را در دو فاز انجام دهیم، پیشنهادهای تیمهای داوطلب شرکت در رویداد را در فضای مجازی دریافت کنیم و به برترین ایده ها مجوز دهیم که در رویداد نهایی شرکت کنند.

او در پایان با بیان اینکه در حقیقت به نوعی یک غربالگری را پیش از رویدادمان خواهیم داشت تا بار کیفی و فنی رویدادمان هم سطح بالایی داشته باشد، افزود: شاید به جرأت بتوان گفت سایکاپ اولین رویداد جامع حوزه علوم رفتاری در وزارت بهداشت خواهد بود که امیدوارم پایه‌گذار اقدامات آتی مشابه شود.

پیمایش به بالا

قیمت دوره: 30 میلیون تومان